Ekenäs Gymnasium, Ulf Mobergs klass vid Talarstenen 9.3 2009

Feb 19, 2009

Vad behövs nyttiga saker till

Alltid när det sägs att någon fått nåt värdefullt lätt och utan ansträngning stiger det fram en viss människotyp. De ser ner på dessa människor lycko-ostar och säger att belöningen kom för lätt. I vår Luterianska natur finns ett drag som anser att allt man får bör komma med möda och vånda. Är något lätt och roligt är det något som är fel. Om inget annat så kör den personen i fördärv. (Tänk bara på hur människorna ser på en lottovinnare; "ja ja den fan blev nog hög i korken efter den lottovinsten", osv, osv,)

Denna karaktär har jag nu bestämt mig för att göra mig av med. Jag tänker inte slå huvudet i väggen om och om igen utan går genom dörren eller runt knuten i stället. Tänker satsa all min tid på att göra endast roliga och trevliga saker. I alla fall så mycket som det bara är möjligt.

Jag börjar sakta men försiktigt bliva trött på att förklara varför jag gillar dataspel, Internet, TV, Filmer, Science Fiction och annan sk. "skräpkultur". Men låt mig förklara detta. Det är ingen nytta med dem. Den enda nyttan med dessa saker är att jag gillar dem. De får mig på gott humör och får mitt liv att kännas härligt.

Till alla ni som ser ner på mig när jag berättar att jag gillar science fiction och fantasy har jag bara en sak att säga. Ni har alldeles rätt. Det är ingen nytta med dem. Det är ingen nytta med att se på sport, odla blommar. Inte heller är det någon nytta med att springa omkring i skogen och jaga (om man då inte jagar för matens skull). Men ganska få gör det. Man säger att man trivs med att gå omkring i trädgården och ser på de vackra blommorna, njuter av att vandra i skogen osv.

Det är ingen vits att göra av med tiden på onödiga saker. Egentligen så är väl meningen med livet att minimera det tomma (som oftast är nyttigt) och maksimera det som är trevligt (onyttigt).

Egentligen borde man grunda ett onyttighetsparti som arbetar för att maksimera fritiden. Kortare arbetsid, högre lön. Semestern behöver man inte förlänga för alla är ju ändå hela tiden på semester. T.om jag skulle ha ledigt 4 veckor på sommaren. Om nu inte bruttonationalinkomsten inte stiger spelar det nog ingen roll. Jag klarar mig med en tv och att vara lycklig kan ju inte mätas i pengar.... eller kan den.

No comments:

Post a Comment

Talarstenen

Galleri Elverket
Gustaf Wasas gata 11, Ekenäs, Finland
5.2 - 15.3 2009

Du kan tala till stenen vilken dag och vilken tid som helst. Välkommen!

Stenen hittar du på gården invid Galleri Elverket. Då du hör ett tjur som bölar vet du att du kommit rätt. Sök under den blåa lampan. Mikrofon och kamera skickar din röst och bild ut på internet som direktsändning. Ingenting registreras dock. Om du vill bli registrerad kontakta Magdalena Holm på Pro Artibus, tlf: 019 223 9012, eller Pia Lindman: 044 293 2389

ENGLISH: You will find the stone in the courtyard next to Galleri Elverket. When you hear a bull you know you have arrived. Look under the blue lamp. Microphone and camera send your image and voice directly to the web. However, nothing is recorded. If you want to have yourself recorded, contact Pro Artibus, Magdalena Holm, phone: 019 223 9012

Talarstenen är en del av Pia Lindmans retrospektiv på Galleri Elverket, 6.2 - 15.3 2009 och är understött av Pro Artibus.

This project is part of Pia Lindman's retrospective at Galleri Elverket 5.2 - 15.3 2009 and funded in part by Pro Artibus, Finland